Audio obrázok
Werner Huemer: 100 odpovedí na životné otázky

Je reinkarnácia zlučiteľná s kresťanskou vierou?

Otázka:

V Jánovom evanjeliu (Ján 9,3-5) sa Ježišovi učeníci domnievajú, že by mohla existovať karma a reinkarnácia. Vidiac od narodenia slepého, sa Ježiša pýtajú, či tento sám zhrešil, že sa narodil slepý. Odpoveď Ježiša je však jasná a vyplýva z nej, že to nebola vina dieťaťa. V liste Židom (9,27) sa píše, že „ľuďom je určené raz zomrieť”. Aj tu možno nájsť výrok otvorene smerujúci proti myšlienke opakovaných pozemských životov. Nevyplýva teda z toho, že kresťanská viera je s myšlienkou reinkarnácie nezlučiteľná? Alebo boli z biblie v priebehu histórie cielene odstránené miesta, ktoré na reinkarnáciu odkazovali, ako to tvrdia kritici cirkví? 

Odpoveď:

Myšlienka, že človek sám je zodpovedný za svoj osud a že životné podmienky do ktorých sa rodí majú svoju príčinu v minulých pozemských životoch, je v zásade ľahko zlučiteľná s kresťanským učením milujúceho Boha. V opačnom prípade by predsa človek vinil Stvoriteľa z nespravodlivosti, pretože nechá ľudí rodiť do nerovnakých východiskových pomerov. Keby nám bol darovaný len jeden jediný pozemský život, nemohla by existovať vyššia spravodlivosť. Tiež sa nemožno uspokojiť s námietkou, že veriaci ľudia dostanú v Božej ríši na onom svete vyrovnanie za bezprávie prežité na Zemi; pretože potom sa núka otázka, prečo by sme vôbec museli žiť na Zemi a nie rovno v nebeských nivách.

Rozdielne ľudské osudy rozpoznáme ako spravodlivé iba za predpokladu reinkarnácie a poznania, že nám spolu so slobodnou vôľou bola darovaná aj vlastná zodpovednosť, a že zmysel nášho pozemského života spočíva v aktívnom rozvíjaní vedomia.

Domnienka učeníkov v Jánovom evanjeliu je zaujímavá, pretože dokazuje, že v Ježišovej dobe sa považovalo za mysliteľné, tak ako bytie človeka pred zrodením, tak aj vlastná vina malého dieťaťa. Ježiš túto možnosť nepopiera, ani svojich učeníkov za takú „nezmyselnú“ otázku nekára, ale hovorí iba, že sa tu má viditeľne prejaviť pomoc Božej sily. A slepého človeka uzdravuje. Otázka učeníkov ale dokazuje, rovnako ako ďalšie v Biblii zachované domnienky (ľudia si napríklad mysleli, že sa znovuzrodil predkresťanský prorok Eliáš), že v Ježišovej dobe sa opakované pozemské životy považovali za naskrz možné. Nie je ani divu, pretože myšlienka reinkarnácie je známa už z antiky, napríklad od filozofa Platóna.

V prvom storočí nášho letopočtu to bol aj Origenes, jeden z najvýznamnejších ranokresťanských náboženských učiteľov, ktorý bol presvedčený o existencii ľudskej duše už pred zrodením. Origenes učil, že rozdielne osudy sa nemajú dávať za vinu Bohu, ale človeku samému, pretože sú to dôsledky rozhodnutí vykonaných pred narodením. Origenes tak síce neučil vyslovene o reinkarnácii, ale ponúkal vysvetlenie, ako je možné veriť v milujúceho, spravodlivého Boha, napriek tak rozdielnym osudom. Jeho učenie o „preexistencii duše“ bolo v roku 553 na konštantínopolskom koncile zavrhnuté, čím myšlienka reinkarnácie samozrejme okamžite stratila akékoľvek šance na ovplyvnenie cirkevného svetonázoru.

Niektorí religionisti považujú za veľmi pravdepodobné, že Biblia bola z ideologických dôvodov korigovaná. Kedy, kde a kým, sa však už sotva dá doložiť. Preto dnes nemožno s istotou ani tvrdiť, že pôvodné texty obsahovali odkazy na reinkarnáciu alebo nie.

Biblický „list Židom”, z ktorého pochádza citácia v úvodnej otázke sa reinkarnáciou tiež nezaoberá, iba na citovanom mieste podčiarkuje jedinečnosť príchodu Ježiša a ukazuje analógiu s jedinečnosťou ľudského života. Toto miesto v texte by sa preto nemalo interpretovať ako „zjavenie” o neexistencii reinkarnácie.

A naopak, zástupcovia cirkví, ktorí nesúhlasia s myšlienkou opakovaných pozemských životov, nepovažujú napríklad ani známe Pavlove slová „Čo človek zaseje, to tiež zožne“ (Gal 6,7) za doklad existencie karmy. Pretože aj tu ide o iný kontext, totiž o dianie posledného súdu.

Preto nemá zmysel hľadať citáty v Biblii a chcieť tým niečo „dokazovať“. Také výskumy a snahy zostanú vždy len v rovine interpretácie.

Skutočný dôkaz reinkarnácie spočíva v živote samom.

 

  • Ďalšie publikácie z nášho vydavateľstva k tejto téme: Werner Huemer: Prečo nežijeme len raz (Edícia Svet Grálu) Waltraud Grosse: Reinkarnácia v kresťanstve a jej odmietnutie koncilom v roku 553 (Edícia Svet Grálu)
Untitled Document